In vocabularul majoritatii copiilor de astazi, „ma joc” a devenit sinonim cu joaca la tableta, telefon sau o consola de jocuri.
Numarul alarmant al copiilor care petrec majoritatea timpului liber in fata calculatorului a impus societatilor de pediatrie din lumea intreaga sa traga un semnal de alarma legat de timpul prea mare petrecut de copii in fata ecranelor digitale, precum si asupra continutului cu care interactioneaza acestia.
De exemplu, Academia Americana de Pediatrie si Societatea Canadiana de Pediatrie recomanda parintilor sa nu ii lase pe copiii cu varste cuprinse intre 0 si 2 ani sa fie expusi la device-urile digitale. Cei cu varste cuprinse intre 3 si 5 ani pot sa interactioneze cu tehnologia maxim o ora pe zi, iar pentru restul, de la 6 pana la 18 ani, o expunere de 2 ore pe zi este considerata suficienta.
De ce sunt facute aceste recomandari considerate drastice de unii parinti? Deoarece utilizarea intensiva a tehnologiei de catre copii poate declansa o serie de probleme de sanatate grave.
Probleme de dezvoltare
In primul rand, in cazul copiilor foarte mici, sub 2 ani, creierul se afla intr-o dezvoltare extrem de rapida, practic el triplandu-si dimensiunea intre 0 si 2 ani. Insa aceasta dezvoltare rapida nu se opreste aici, ea continuand in ritm alert pana la 21 de ani. Dezvoltarea creierului in aceasta perioada este legata direct de stimulii de mediu sau de lipsa acestora. Suprastimularea asociata cu supraexpunerea la tehnologie (telefoane mobile, internet, tablete, televizoare) a fost asociata cu deficit de atentie si functionare, intarzieri cognitive, probleme de invatare, impulsivitate si o abilitate redusa de autoreglare (crizele de furie).
In plus, utilizarea extensiva a tehnologei la orice varsta este legata de restrictii de miscare ceea ce iarasi duce la intarzieri de dezvoltare). Miscarea sporeste atentia si capacitatea de invatare, iar sedentarismul adus de ecranele digitale la aceasta varsta a facut ca, in tarile dezvoltate, 1 din 3 copii sa intre la scoala cu intirzieri de dezvoltare, ceea ce le afecteaza direct capacitatea de invatare si realizarile academice.
Obezitate si alte probleme de sanatate
Sedentarismul mai are o latura intunecata: cea a declansarii obezitatii. Din ce in ce mai multi copii sufera de obezitate cauzata de joaca pasiva si de alimentatia necorespunzatoare. La nivel international, prevalenta obezitatii a crescut de peste doua ori intre 1980 si 2014. Peste 1,9 miliarde de adulti peste 18 ani sunt supraponderali. Dintre acestia, peste 600 de milioane sunt obezi.
Aproximativ 42 milioane de copii sub varsta de 5 ani sunt supraponderali sau obezi! 30% dintre copiii cu obezitate vor dezvolta diabet, iar persoanele obeze sunt expuse unui risc mai mare de accident vascular cerebral precoce si infarct miocardic, reducand semnificativ speranta de viata.
O problema ignorata de cele mai mute ori este si cea a vederii: dispozitivele electronice de astazi au o lumina cu lungime de unda scurta, albastru si violet, care poate afecta vederea si poate chiar sa imbatraneasca prematur ochii. Cercetarile anterioare arata ca supraexpunerea la lumina albastra poate contribui la tulburari oculare si disconfort si poate duce la afectiuni grave in timp, cum ar fi degenerescenta maculara legata de varsta (AMD), care poate cauza orbire.
ADHD, depresie si agresivitate
Numai in Statele Unite peste 6 milioane de copii au fost diagnosticati cu ADHD, facand din aceasta cea mai frecventa problema comportamentala a copilariei. Cresterea ADHD a coincis cu cresterea numarului de dispozitive mobile, iar conform unui raport al Fundatiei Kaiser Family Foundation, copiii petrec in medie aproape sapte ore si jumatate in fiecare zi, uitandu-se la ecrane! Nu s-a demonstrat o legatura directa intre cele doua, insa evidenta nu poate fi ignorata.
Nu putem ignora faptul si ca excesul de tehnologie este consierat un factor cauzal in cresterea ratelor de depresie a copilului, anxietate, tulburare de atasament, deficit de atentie, tulburare bipolara, psihoza si comportament problematic.
In plus fata de timpul petrecut in fata ecranelor, intervine si problema continutului. Continutul mediatic violent poate provoca agresivitatea copilului, iar copiii mici sunt din ce in ce mai expusi la violenta fizica, verbala si sexuala din continutul digital de astazi. Mai mult, viteza cu care se succed imagnile pe ecranele digitale, care duce la deficit de atentie si scaderea concentrarii si a memoriei.
Nu in cele din urma, folosirea intensiva a tehnologiei afecteaza odihna copiilor. In ciuda semnalelor de alarma legate de device-urile electronice, peste 60% dintre parinti nu supravegheaza utilizarea tabletelor, telefoanelor si calculatoarelor in cazul copiilor, iar 75% dintre copii pot sa se joace in dormitor. Urmarea directa este ca foarte multi dintre copii cu varste cuprinse intre 8 si 10 ani sunt deprivati de somn si au rezultate scolare slabe.
Tehnologie si secol XXI
Ar fi nedrept totusi sa nu ii acordam tehnologiei si recuoasterea partilor ei bune. Cu ajutorul tabletelor, telefoanelor si aplicatiilor interactive copiii pot patrunde astazi in miezul lucrurilor considerate altadata abstracte si pot invata mult mai usor si mai repede.
Aceste lucruri bune trebuie insa dublate de un timp rezonabil petrecut in compania device-urilor electronice si de un control mai puternic din partea parintilor. Ne dorim ca cei mici sa creasca sanatosi, veseli si inteligenti, iar o expunere controlata la tablete, telefoane si chiar televizor, nu poate decat sa ii ajute sa creasca armonios si sa descopere lumea si prin experienta directa.
Acest site web foloseste cookie-uri pentru a va imbunatati experienta in timp ce navigati pe site. Dintre aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate in browser-ul dumneavoastra, deoarece sunt esentiale pentru functionarea functionalitatilor de baza ale site-ului web. De asemenea, folosim cookie-uri de la terti care ne ajuta sa analizam si sa intelegem cum utilizati acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate in browser-ul dumneavoastra numai cu acordul dumneavoastra. De asemenea, aveti optiunea de a renunta la aceste cookie-uri. Dar renuntarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experientei dvs. de navigare.
Esentiale
Cookie-urile necesare activează funcționalitatea de bază a site-ului web. Fără aceste cookie-uri, site-ul web nu poate funcționa corespunzător. Ele ajută la transformarea unui site web într-unul utilizabil, activând funcționalitățile de bază.
| Nume | Descriere | Lifetime |
|---|---|---|
| CART | The association with your shopping cart. | 1 An |
| CATEGORY_INFO | Allows pages to be displayed more quickly. | 1 An |
| COMPARE | The items that you have in the Compare Products list. | 1 An |
| CUSTOMER | An encrypted version of your customer id. | 1 An |
| CUSTOMER_AUTH | An indicator if you are signed into the store. | 1 An |
| CUSTOMER_INFO | An encrypted version of the customer group you belong to. | 1 An |
| mage-messages | Tracks error messages and other notifications that are shown to the user, such as the cookie consent message, and various error messages. The message is deleted from the cookie after it is shown to the shopper. | 1 Zi |
| recently_viewed_product | Stores product IDs of recently viewed products for easy navigation. | 1 Zi |
| recently_viewed_product_previous | Stores product IDs of recently previously viewed products for easy navigation. | 1 Zi |
| PHPSESSID | Cookie generated by applications based on the PHP language. This is a general purpose identifier used to maintain user session variables. It is normally a random generated number, how it is used can be specific to the site, but a good example is maintaining a logged-in status for a user between pages. | 1 Zi |
| mage-translation-file-version | Tracks the version of translations in local storage. Used when Translation Strategy is configured as Dictionary (Translation on Storefront side). | 1 Zi |
| mage-cache-sessid | The value of this cookie triggers the cleanup of local cache storage. When the cookie is removed by the backend application, the Admin cleans up local storage, and sets the cookie value to true. | 1 Zi |
| product_data_storage | Stores configuration for product data related to Recently Viewed / Compared Products. | 1 Zi |
| AWSALBCORS | For continued stickiness support with CORS use cases after the Chromium update, we are creating additional stickiness cookies for each of these duration-based stickiness features named AWSALBCORS (ALB). | 7 Days |
| searchReport-log | Magento, used to log information about searching | 1 Zi |
| form_key | This cookie is used to facilitate content caching on the browser to make pages load faster. | 1 Zi |
Marketing
Cookie-urile de marketing sunt folosite pentru a urmări și colecta acțiunile vizitatorilor pe site-ul web. Cookie-urile stochează date despre utilizatori și informații despre comportament, ceea ce permite serviciilor de publicitate să vizeze mai multe grupuri de audiență. De asemenea, experiența utilizatorului poate fi personalizată mai mult în funcție de informațiile colectate.
| Nume | Descriere | Lifetime |
|---|---|---|
| CUSTOMER_SEGMENT_IDS | Stores your Customer Segment ID | 1 An |
| EXTERNAL_NO_CACHE | A flag that, indicates whether caching is on or off. | 1 An |
| FRONTEND | Your session ID on the server. | 1 An |
| GUEST-VIEW | Allows guests to edit their orders. | 1 An |
| LAST_CATEGORY | The last category you visited. | 1 An |
| LAST_PRODUCT | The last product you looked at. | 1 An |
| NEWMESSAGE | Indicates whether a new message has been received. | 1 An |
| NO_CACHE | Indicates whether it is allowed to use cache. | 1 An |
| PERSISTENT_SHOPPING_CART | A link to information about your cart and viewing history if you have asked the site. | 1 An |
| _hjAbsoluteSessionInProgress | The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. | 30 Minutes |
| _hjIncludedInPageviewSample | This cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the data sampling defined by your site's pageview limit. | 1 Minut |
| _hjIncludedInSessionSample | This cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the data sampling defined by your site's daily session limit | 1 Minut |
| _hjFirstSeen | The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. | 30 Minutes |
Analitice Google
Un set de cookie-uri pentru a colecta informații și raporta despre statistici de utilizare a site-ului web fără a identifica personal vizitatorii individuali către Google.
| Nume | Descriere | Lifetime |
|---|---|---|
| RECENTLYCOMPARED | The items you recently compared. | 1 An |
| STF | Information on products you emailed to friends. | 1 An |
| STORE | The store view or language you have selected. | 1 An |
| USER_ALLOWED_SAVE_COOKIE | Indicates whether a customer authorized cookies. | 1 An |
| VIEWED_PRODUCT_IDS | The products that you recently looked at. | 1 An |
| WISHLIST | An encrypted list of products added to your wish list. | 1 An |
| WISHLIST_CNT | The number of items in your wish list. | 1 An |
| _gid | This cookie is set by Google Analytics. It stores and update a unique value for each page visited and is used to count and track pageviews. | 1 Zi |
| _ga | This cookie name is associated with Google Universal Analytics - which is a significant update to Google's more commonly used analytics service. This cookie is used to distinguish unique users by assigning a randomly generated number as a client identifier. It is included in each page request in a site and used to calculate visitor, session and campaign data for the sites analytics reports. | 1 An |
| _gat | This cookie name is associated with Google Universal Analytics, according to documentation it is used to throttle the request rate - limiting the collection of data on high traffic sites. | 1 Minut |
| _gcl_au | Used by Google AdSense for experimenting with advertisement efficiency across websites using their services | 20 Days |
| IDE | This cookie is set by Doubleclick and carries out information about how the end user uses the website and any advertising that the end user may have seen before visiting the said website. | 7 Days |
| _fbp | Used by Meta to deliver a series of advertisement products such as real time bidding from third party advertisers | 20 Days |
Google Consent
ad_user_data
ad_personalization
ad_storage
analytics_storage
personalization_storage
functionality_storage
security_storage
