Vitamina C naturala – super scut pentru imunitate!

Vitamina C naturala – super scut pentru imunitate! Imunitatea noastra este bazata pe unul dintre cele mai  uimitoare sisteme ale organismului: sistemul imunitar. Stie exact de trebuie sa faca pentru a face fata atacurilor virusurilor si microbilor, dar uneori, pana si el are nevoie de o mana de ajutor. Inainte de a vorbi despre Vitamina C organica, subiectul articolului nostru, va propunem sa vorbim putin despre sistemul imunitar, tocmai pentru a intelege cum ajuta aceasta vitamina la functionarea lui. Sistemul imunitar nu reprezinta un sistem separat, el este o colectie de structuri si de procese din organism si are rolul de a identifica o varietate de amenintari (virusuri, bacterii, paraziti etc) si de a le elimina in timp ce mentine intact tesutul sanatos. Imunitatea poate fi innascuta sau adaptativa. Practic, imunitatea innascuta este sistemul imunitar cu care ne-am nascut si care opreste fizic accesul patogenilor in organism (piele, sucuri gastrice, enzimele din piele, reflexul de tuse) si cateva componente chimice. Acest tip de imunitate nu poate opri amenintarile specifice si, de aceea, sistemul imunitar invata din expunerea la patogeni pe care apoi stie cum sa le vina de hac.  Astfel apare imunitatea adaptiva. Din sistemul imunitar fac parte o multime de tipuri de celule, organe si procese. De la ganglionii limfatici, splina, maduva osoasa, timus si pana la leucocite sau limfocite, exista o varietate de arme impotriva patogenilor care se activeaza in procese specifice in functie de tipul atacului asupra organismului. Stresul oxidativ Dar sistemul imunitar trebuie sa mai lupte impotriva unui inamic silentios: stresul oxidativ. Stresul oxidativ este un dezechilibru intre radicalii liberi si antioxidantii din organism. Radicalii liberi sunt molecule care contin oxigen cu un numar inegal de electroni. Numarul inegal le permite sa reactioneze cu usurinta cu alte molecule si provoca reactii chimice cu lant mare. Aceste reactii se numesc oxidare si  pot fi benefice sau daunatoare. Antioxidantii sunt molecule care pot dona un electron unui radical liber fara a deveni instabili. Acest lucru face ca radicalul liber sa se stabilizeze si sa devina mai putin reactiv. Cand functioneaza corect, radicalii liberi pot ajuta la combaterea agentilor patogeni (virusuri, bacterii, alti agenti patogeni).  Cand insa sunt prea multi radicali liberi si nu mai sunt tinuti in frau apare stresul oxidativ si radicalii liberi incep sa afecteze ADN-ul sau proteinele din organism, ducand la inflamatie cronica. Inflamatia este un raspuns normal al sistemului imunitar insa inflamatia exacerbata are rolul de a slabi sistemul imunitar. Dupa cum am vazut mai sus, un raspuns inflamator exagerat este dat de stresul oxidativ, adica de un dezechilibru intre radicalii liberi si antioxidanti. Antioxidantii, in prima linie! Intr-adevar, un aport de antioxidanti ajuta organismul sa reduca stresul oxidativ si, cel mai important, ajuta astfel sistemul imunitar sa functioneze optim si sa se concentreze pe ceea ce are de facut: gestionarea cu succes a atacurilor patogenilor. Vitamina C este o vitamina esentiala, adica nu este produsa de organism si este un puternic antioxidant! Iata cateva dintre efectele cele mai cunoscute si puternice ale vitaminei C:
  • Este co-factor pentru o familie de enzime biosintetice si de reglare a genelor.
  • Contribuie la apararea imuna prin sustinerea diferitelor functii celulare ale sistemului imunitar innascut si adaptiv.
  • La nivelul pielii, vitamina C sustine functia de bariera epiteliala impotriva agentilor patogeni si protejeaza pielea impotriva stresului oxidativ din mediu.
  • Prin faptul ca se acumuleaza in celulele fagocite, cum ar fi neutrofilele, poate imbunatati procesele care duc la eliminarea microbilor (chimiotaxia, fagocitoza, generarea de specii reactive de oxigen)
  • De asemenea, s-a demonstrat ca imbunatateste diferentierea si proliferarea celulelor B si T, probabil datorita efectelor sale de reglare a genelor.
  • Deficitul de vitamina C are ca rezultat o imunitate slabita si o susceptibilitate mai mare la infectii.
Iata doar cateva dintre minunile pe care le poate face acest micronutrient esential!  S-a constatat de asemenea ca, pentru a preveni o mare varietate de infectii, este indicata aporturi optime de vitamina C care sa optimizeze activitatea celulelor si tesuturilor. Nivelurile dietetice indicate se situeaza in jur de 100-200 mg /zi. In schimb, in cazul infectiilor deja instalate, se recomanda doze semnificativ mai mari (1000mg) de vitamina pentru a compensa cresterea raspunsului inflamator si a cererii metabolice. Nu toate vitaminele C sunt egale Ei bine, vitamina C poate fi gasita astazi in farmacii sub forma de sinteza (produsa in laborator) si, mai rar, sub forma organica, asa cum este ea prezenta in natura. Desi din punct de vedere chimic amandoua sunt identice, s-a constatat ca vitamina C provenita din surse organice este mai bine asimilata de catre organism. De ce se intampla aceasta? Pentru ca in afara vitaminei propriu-zise, exista o serie de co-factori care o ajuta sa fie asimilata optim de catre organism. Iar vitamina C este un exemplu perfect. Cand vitamina C a fost izolata si sintetizata pentru prima data, cercetatorii nu au fost constienti de existenta bioflavonoidelor, o serie de compusi chimici care fac ca absorbtia vitaminei C sa fie optima in organism! In natura, vitamina C este intotdeauna insotita de aceste bioflavonoide. Vitamina C naturala provine din plante si fructe cu o concentratie naturala mare de vitamina. De exemplu, acerola este un fruct exotic cu o concentratie mare de vitamina C si are puterea de a furniza organismului o cantitate optima de vitamina C. La fel ca si acerola, alte plante si fructe au concentratii mari de vitamina C si pot fi surse excelente! Efecte puternice! Si nu degeaba vitamina C este la mare cautare! De-a lungul timpului, mai multe studii au investigat efectele vitaminei C asupra diverselor infectii. Un total de 148 de studii efectuate pe animale au indicat ca vitamina C poate atenua sau preveni infectiile cauzate de bacterii, virusuri si protozoare! Este cunoscut faptul ca infectia umana cea mai studiata in legatura cu vitamina C este raceala comuna. Din studiile efectuate pana acum, administrarea de vitamina C nu scade incidenta medie a racelilor in populatia generala, dar a redus la jumatate numarul de raceli la persoanele active fizic. Vitamina C administrata regulat a scurtat durata racelilor, ceea ce indica are un real efect biologic. Vezi produsul: C natural comprimate