Nutritia in timpul iernii

In timpul iernii, sistemul nostru imunitar se afla sub asediu! Ferestrele inchise, caldura artificiala si aglomeratia sunt factori care permit inmultirea virusurilor si duc la imbolnaviri. De aceea, este mai important ca niciodata sa acordam o atentie sporita alimentatiei de iarna!

La factorii de mai sus se adauga si altii care slabesc sistemul imunitar printre care se numara frigul, intunericul, stresul sarbatorilor de iarna si lipsa unei rutine de exercitii fizice.

Din fericire, raspunsul la intrebarea cum putem stimula sistemul imunitar se afla in alimentatia noastra zilnica. Oferind organismului o combinatie corecta si complexa de vitamine, minerale si substante nutritive, vom da sistemului imunitar toate armele necesare de a lupta cu bolile sezonului rece. Nu este deloc greu sa ramanem sanatosi in timpul iernii atata timp cat ne hranim corect, dormim suficient si facem miscare in aer liber!

Nu exista alimente minune care sa ne dea puterea sa luptam cu bolile ci intreaga alimentatie este responsabila pentru aceasta.  Vom trece in revista cateva dintre alimentele care au efecte de stimulare a sistemului imunitar, insa nu trebuie sa pierdeti din vedere ca dieta de iarna trebuie sa contina zilnic alimente din cele enumerate.

Citrice
Dintotdeauna portocalele au fost asociate cu iarna, poate pentru ca in Romania era singurul sezon in care ne puteam bucura pe vremuri de ele. Nu este insa mai putin adevarat ca citricele sunt esentiale in timpul iernii, continand cantitati mari de vitamina C, asociata cu imbunatatirea functionarii sistemului imunitar. Sursele bune de vitamina C sunt citricele, fructele de padure, broccoli, cartofii dulci, ardeii.

Nucile
Nucile sunt un superaliment de iarna! Intr-un studiu recent s-a aratat ca femeile si barbatii care au inceput sa manance zilnic cca 30 de g de alune la varsta de 30 sau 40 de ani, au avut un risc de a deceda in urmatorii 30 de ani cu 20% mai mic!

Zinc
Desi pare un mineral mai putin important, aflati ca zincul este legat direct de functionarea optima a sistemului imunitar! Acesta poate fi regasit in carne rosie, scoici, carne de pui, fasole, nuci si cereale integrale.

Probiotice
Produsele lactate fermentate, cum ar fi iaurtul, chefirul si smantana, precum si alimentele fermentate, cum ar fi varza si legumele murate, contin probiotice in cantitati mari. Probioticele ajuta la mentinerea sanatatii intestinului prin repopularea stocurilor de bacterii bune. Aceasta bacterie joaca un rol important in functionarea sistemului imunitar

Vitamina D
Esentiala pentru sistemul imunitar, vitamina D este produsa de catre organism atunci cand stam la soare. Din pacate, in timpul iernii, expunerea la soare este extrem de limitata si atunci trebuie sa ne indreptam catre alte surse de vitamina D, din alimentatie. Nu uitati deci sa includeti in alimentatia de iarna peste gras, galbenuse de ou, ficat, ciuperci, lapte si cereale fortificate sau suplimente alimentare. In plus, deoarece vitamina D este o vitamina solubila, ea are nevoie de grasime pentru a fi transportata si utilizata eficient de organism si de aceea este indicat sa folositi in alimentatie ulei de masline si unt.

Legume si fructe
Din fericire, traim vremuri in care putem achizitiona de la supermarket o multime de fructe si legume proaspete. Nu uitati sa le includeti in dieta pentru a va bucura de vitamine si minerale.

Daca vi se pare ca rosiile sunt „de carton”, nu-i nimic, orientati-va catre ardei, cartofi dulci, varza, salata, castraveti. La capitolul fructe includeti neaparat citricele in dieta, dar si merele, pe care si bunicii nostri le tineau in pivnita pentru consumul in timpul iernii.

De la alimentatia de „sarbatoare” la cea pentru sanatate
Ca in fiecare an, desi v-ati propus sa nu mancati mult de sarbatori, cum-necum ati cazut in capcana mancatului excesiv si v-ati procopsit cu unul sau mai multe kilograme in plus.

Este momentul sa schimbati modul de alimentatie acum, nu numai pentru a avea un sistem imunitar puternic, ci si un metabolism eficient care sa va ajute sa va recapatati echilibrul.

Primul pas este de a include fructe si legume cat mai multe in dieta dumneavoastra, de a apela la carbohidrati buni, din alimente mai putin procesate si cu un continut mai mic de zahar, care elibereaza energie treptat si de a va hidrata corespunzator,  un pas pe care multi il uita in timpul iernii.

Nu este simplu sa facem rost in timpul iernii de tot ansamblul de minerale, vitamine si substante nutritive si, de aceea, apelarea la suplimentele naturale este acum mai indicata ca oricand.

Suplimentele bazate pe spirulina, catina sau echinacea sunt doar cateva dintre cele care va pot ajuta sa dati un impuls puternic sistemului dumneavoastra imunitar, iar suplimentele naturale din gama de Vitamine si Minerale vor sustine eficient functionarea corecta a organismului.

Nu uitati, sanatatea in timpul iernii este legata direct de functionarea optima a sistemului imunitar care, la randul sau, este direct influentat de alimentatia zilnica.

Leave a Reply