Ce sa faci daca mananci prea mult?

Ce sa faci daca mananci prea mult?

Fara ipocrizie, trebuie sa recunoastem ca, de sarbatori, majoritatea dintre noi facem un mic (sau mare!) exces alimentar.  Acesta este cu atat mai daunator cu cat vine dupa o perioada de post in care organismul a fost invatat cu o cantitate redusa de mancare, fara grasimi animale.

Inainte de a vedea cum putem combate efectele exceselor alimentare, ar fi bine sa vedem ce se intampla in organismul nostru atunci cand primeste, dintr-o data, prea multa mancare.

Ce se intampla cand mananci prea mult

„Imi plezneste stomacul!” este fraza pe care o auzim deseori de la cei care, cu pofta, au ingerat o portie zdravana de mancare. Este putin probabil ca acest lucru sa se intample, deoarece organismul are metodele lui de protectie. Nu va inchipuiti ca puteti baga in stomac oricat de multa mancare. Organismul va avea metodele lui care sa va opreasca.

  • Protectia organismului incepe chiar inainte de a baga ceva in gura: In momentul in priviti sau mirositi alimente, sistemul digestiv incepe sa lucreze si se pregateste eliberand enzimele si hormonii care distrug alimentele. In timpul procesului de digestie, alimentele se muta din cavitatea bucala la esofag, apoi in stomac, intestinul subtire si in cele din urma intestinul gros. Pancreasul si ficatul contribuie cu sucuri digestive pentru a ajuta la extragerea si absorbtia nutrientilor.
  • Stomacul uman mediu poate manipula intre un litru si jumatate de mancare, dupa care va interveni reflexul vomei, un act reflex care consta in expulzarea brusca a continutului gastric prin esofag-faringe-cavitate bucala pana la exterior. Mai mult chiar, stomacul este capabil sa se adapteze la un volum de patru ori mai mare decat acesta inainte de a se produce vreo ruptura. Stomacul se extinde ca un balon pentru a gazdui cantitatea mare de alimente si apoi impinge impotriva celorlalte organe din corp.
  • De fiecare data cand inghitim alimente, inghitim si o mica cantitate de aer care ramane captiva in stomac, facandu-ne sa ne simtim balonati. Senzatia este exacerbata daca consumam bauturi carbogazoase. Organismul se apara si impotriva acestui lucru si va va face sa eructati (ragaiti) pentru a elibera acest aer.
  • Apar arsurile stomacale. Stomacul produce acid clorhidric pentru a distruge mancarea si, daca mancati prea mult, acest lucru poate face ca o parte din acizi sa ajunga la esofag, unde apare senzatia de arsura. Cu cat mancati mai mult, cu atat mai multi acizi sunt necesari pentru a descompune
  • Se instaleaza oboseala, somnolenta. Pe masura ce pancreasul elibereaza insulina, sunt eliberati si alti hormoni ca serotonina si melatonina, hormonii care ne fac sa ne simtim. obositi si multumiti.
  • Puteti simti greata. Leptina, un hormon produs de celulele grase, spune creierului ca nu mai este foame si trebuie sa incetati sa mancati. Daca mancati prea repede, puteti sa pierdeti acest semnal si sa continuati sa mancati dincolo de senzatia de plenitudine, determinand organismul sa produca mai multa leptina.

Cum poti combate efectele excesului alimentar

In primul rand, trebuie sa va impuneti sa nu mancati foarte mult la o masa de sarbatoare. Daca va este pofta, incercati sa gustati cate putin din fiecare aliment, sa nu faceti exces de oua si grasimi animale si sa nu consumati alcool.

Ii puteti da organismului o mana de ajutor, luand suplimente alimentare naturale bazate pe plante cu efect de stimulare a digestiei, de stimulare a bilei sau de protectie hepatica.

Anghinarea

Anghinarea este recunoscuta pentru puterea de proteja ficatul, dar este la fel de puternica si pentru stimularea fluxului bilei, ducand la o digestie mai buna si ajutand organismul sa descompuna mai eficient alimentele si alcoolul. Principala sa componenta este cianarina.

Papadie

Este folosita mai ales pentru proprietatile sale diuretice, care au fost confirmate stiintific. Papadia restaureaza nivelul de potasiul si ajuta la o digestie sanatoasa, fiind una dintre cele mai bune plante pentru digestie. O mare parte a sistemului imunitar este conectata la sistemul digestiv si multi oameni vad un raspuns imun imbunatatit dupa ce au folosit ierburi digestive.

Ghimbir

Este folosit deseori pentru a atenua greata si stomacul deranjat, datorita proprietatilor sale antiemetice. Dar este si un remediu natural excelent pentru arsuri la stomac si pentru normalizarea procesului digestiv. Ghimbirul adaugat in mancare favorizeaza pofta de mancare, previne greata si ajuta la eliminarea gazelor din stomac si din tractul intestinal.

Armurariu

Armurariul a fost folosit timp de sute de ani ca planta digestiva si pentru intarirea ficatului. Silimarina din armurariu este cea responsabila de sustinerea sanatatii celulelor hepatice si de neutralizarea efectelor toxinelor. Armurariul ajuta de asemenea la sustinerea unui flux bun al bilei. Este buna si pentru indigestie.

Menta

Menta este perfecta pentru a ameliora indigestia si a calma durerile de stomac. Este folosita si ca tratament pentru sindromul intestinului iritabil, deoarece uleiurile volatile ajuta la usurarea balonarii, cramelor si spasmelor.

Nu va bazati insa numai pe remedii pentru a combate efectele excesului alimentar. Cea mai buna cale de protectie este o atitudine preventiva si moderatie in alimentatie.

Pofta buna!

Leave a Reply